Veel mensen kennen de Oosterparkwijk in Stad Grunn. Heel veel en dat is goed nieuws, zou je zeggen. Niet helemaal waar, tenzij je gelooft in de filosofie “elke publiciteit is goede publiciteit!”. Want dat laatste mag dan misschien gelden voor Robert Jensen, de Nederlandse Energie Maatschappij en Maurice de Hond. Een woonwijk en zijn bewoners hebben er last van.

De Oosterparkwijk wordt nog steeds, ruim twaalf en een half jaar na dato, geassocieerd met de rellen die er tijdens Oud & Nieuw 1997 plaats hebben gevonden. Sindsdien staat de wijk in het collectief geheugen bekend als probleembuurt, no-go area of zelfs ghetto. Bijzonder, hoe zo’n imago zo lang stand kan houden, helemaal als je je bedenkt hoeveel geld en moeite er al in is gestoken om te laten zien dat de Oosterparkwijk in de verste verte niet lijkt op dit kansloze plaatje. Maar volgens mij is dat ook juist een deel van het probleem.

Het ombuigen van een slecht imago lukt niet als je heel hard het tegenovergestelde gaat schreeuwen. Dan denken mensen: ‘natuurlijk roepen jullie dat het fantastisch gaat, je hebt immers niks te verliezen!’ Zo’n vastgeroest imago kan je alleen aanpakken door aan te geven dat het niet best was, maar nu veel beter. Toegeven dat je de top hebt bereikt door uit een dal te klimmen, dat is veel geloofwaardiger. Volgens mij wordt dat gewaardeerd.

De Oosterparkwijk is één van de mooiste wijken van de stad, zo niet de mooiste. Er is enorm veel vernieuwd en gerestaureerd en de wijk heeft zijn charme volledig terug. Ik weet dat, mijn collega’s weten dat en de bewoners natuurlijk ook, als geen ander. Maar als we de wijk willen ‘verkopen’, laten we het dan met een aannemelijk verhaal doen, met het verhaal van de Oosterpark. Dat spreekt namelijk voor zich.

Wordt vervolgd.

Kijk voor voorbeelden van wijkvernieuwing in de Oosterparkwijk in Groningen bijvoorbeeld eens op:

http://mijnwijk.groningen.nl/kies-uw-wijk/oosterpark

http://www.destadswerf.nl/

http://www.oosterparkgroningen.nl/wijkvernieuwing/wijkvernieuwing.htm

en voor een voorbeeld van het moedwillig in stand houden van een slecht imago:

http://www.youtube.com/watch?v=fzvhzOxj9gI